​3 اصل طراحی سایت که هر مبتدی باید بداند
نوشته شده توسط : محبوبه

​3 اصل طراحی سایت که هر مبتدی باید بداند

هنگامی که سایت خود را ایجاد می کنید ممکن است احساس کنید هزاران حالت پیش رویتان برای طراحی وبسایت وجود دارد که می توانید هر کدام را خواستید انتخاب کنید ولی حقیقت این است که بیشتر سایت های موفق دنیا از قوانین یکسانی برای جذاب تر کردن سایت و جلب مخاطب استفاده می کنند و دلیل آن این است که کاربران از لحظه ای که وارد سایت شما می شوند در تنها چند ثانیه تصمیم میگرند که میخواهند در این سایت بمانند یا خیر. پس با ما همراه باشید تا چند تا از ساده ترین و همرمان حیاتی ترین نکات طراحی سایت را مرور کنیم.اصول طراحی سایت

 

3 اصل پایه طراحی سایت چیست؟

1. انتخاب های زیاد از حد به کاربر ندهید. (پارادوکس انتخاب ها)

 

2. محتوا را در ترتیبی جذاب که معنی دهد قرار دهید. (سلسله مراتب بصری)

 

3. فضای کافی را بین موارد در صفحه ی خود قرار دهید. (فضای سفید)

 

1. پارادوکس انتخاب ها:

آیا میدانستید هر چه بیشتر انتخاب جلوی کاربر قرار دهید احتمال اینکه کاربر تصمیم بگیرد کم تر است؟ و حتی اگر تصمیم بگیرد، کسانی که انتخاب های بسیاری دارند رضایت کم تری از نتیجه نهایی خواهند داشت. به این میگویند پارادوکس انتخاب ها.

 

قانون هیک که روانشناس بریتانیایی در سال 1952 آن را شرح داد می گوید هر چه قدر انتخاب بیشتری ارائه کنید تصمیم گیری بیشتر طول می کشد، و اگر زیاد طول بکشد ممکن است کاربران بدون اینه روی چیزی کلیک کنند از سایت شما خارج شوند. در پایین مثالی از یک صفحه با تعداد معقولی از انتخاب را مشاهده می کنید. این طراحی به کاربر نشان می دهد چه مطلبی را اول و چه مطلبی را آخر مطالعه کند.

 

پارادوکس انتخاب ها

 

چگونه پارادوکس انتخاب ها بر طراحی سایت شما تاثیر میگذارد؟

 

 

 

 

 

  • محتوای سایت خود را بر این اساس که کدام را می خواهید کاربر بعد از وارد شدن به سایت مشاهده کند اولویت بندی کنید. و این ممکن است وارد شدن به سایت و یا ثبت نام برای خبرنامه باشد، خرید کردن پیشنهاد های روزانه باشد، شنیدن آهنگی که به تازگی منتشر شده باشد و انتخاب های دیگری. بهتر است قبل از ایجاد سایت و طراحی آن، نقشه ی سایت خود را مشخص کنید تا با اهداف از پیش تعیین شده پیش بروید.
  • منوی سایت را کوتاه و ساده نگه دارید. بهتر است بیشتر از 7 مورد در منوی سایت خود نگذارید چرا که بیشتر از 7 مورد باعث می شود کاربر نتواند به راحتی موارد را بخواند و از بین آن ها انتخاب کند.
  • تعداد انتخاب ها را در صفحه ی اصلی، کم ترین حالت ممکن قرار دهید. به طور مثال تنها پنج تا از پر فروش ترین آیتم های سایت را نمایش دهید و یا بهترین خدمات سایت را معرفی کنید، بعد پیشنهاد دهید تا برای آشنایی کامل تر با این موارد به صفحه ی آن ها مراجعه نمایند. انتخاب ها را ساده و گروهی قرار دهید و همینطور در صورت امکان ترتیب را مشخص کنید تا کاربران بتوانند به سرعت کار بعدی خود را در سایت انجام دهند.

 

2. سلسله مراتب بصری:

پس از اینکه تعداد انتخاب ها را در سایت خود کم و کلی تر مشخص کردید حال باید بر اساس اهمیت آن ها را اولویت بندی کنید و این زمانی است که سلسله مراتب بصری به کار می آید و به این معناست که از ابزار های بصری مانند سایز، رنگ، محل قرار گیری و در نهایت رتبه استفاده کنید و برای کاربر مشخص کنید چه مواردی مهم تر است و باید اول مطالعه شود.

 

به عنوان یک طراح وبسایت این وظیفه ی شماست که مهم ترین مطالب وبسایت بیشتر به چشم بیایند و مطالب با اهمیت کمتر، کمتر. مبتدیان معمولا این مرحله را پشت گوش انداخته و همه ی مطالب را به یک شکل منتشر می کنند. مثال زیر را مشاهده کنید. این صفحه انتخاب های بسیاری را به شما ارائه می کند ولی با استفاده از جلوه های بصری برای شما مشخص کرده است مهم ترین انتخاب ها کدام است.

 

سلسله مراتب بصری

 

چگونه سلسله مراتب بصری بر طراحی سایت شما تاثیر میگذارد؟

ایجاد سلسله مراتب بصری باعث بوجود آمدن تفاوت میان عناصر مختلف سایت شما می شود. ولی توجه کنید که اگر همه چی را با فونت بزرگ بنویسید چون به نظر شما مهم است هیچ توجهی به مطالب نخواهد شد و مانند این است که آن مطالب بی اهمیت هستند. رویکرد هایی که در پایین آمده است را مدنظر قرار دهید.

 

 

 

 

 

  • سایز: هر چه بزرگ تر = مهم تر و هر چه کوچک تر = کم اهمیت تر. از تیتر هایی با سایز های مختلف استفاده کنید تا به متن خود را نظم بدهید. تصویری بزرگ مهم تر چند تصویر کوچک است.
  • رنگ: در نظر اول استفاده از رنگ باعث می شود سایت شما شخصی تر به نظر برسد تا سایتی که تنها یک قالب استاندارد دارد ولی ابزار خوبی هم برای جلب توجه کاربران است. رنگی نامعمول باعث می شود نکته ای خاص بیشتر به چشم بیاید و روی آن تاکید شود.
  • محل قرارگیری: مطالبی که در بالای صفحه قرار می گیرند معمولا مهم تر از مطالبی هستند که در پایین ذکر می شود. به همین شکل مطالبی هم در سمت چپ صفحه وجود دارد معمولا مهم از سمت راست است.( ولی در سایت های فارسی زبان معمولا برعکس است و مطالب مهم تر را سمت راست می گذارند ولی استثنا هایی نیز وجود دارد)

مثالی که در بالا آوردیم را با استفاده از این استاندارد ها دوباره نشان می دهیم. حالا مشخص تر است که چه انتظاراتی از کاربرانی که وارد سایت شما می شوند دارید و کدام کار ها مهم تر است.

 

سلسله مراتب بصری2

 

3. فضای سفید:

فضای سفید به فضا های خالی بین آیتم های سایت اشاره دارد و همیشه لازم نیست سفید باشد و منظور خالی بودن آن فضا هاست. به خطر داشته باشید که فضای سفید هیچگاه هدر دادن فضای صفحه نیست بلکه مهلتی است برای کاربر که پیش از آشنایی با قابلیتی دیگر از سایت شما نفسی راحت بکشد! تا بتوانند دوباره بر محتوای جدید تمرکز کنند.

 

فضا های سفید باعث می شوند خوانایی سایت شما بالا تر رود و راحت تر استفاده شود و می توانید به آن به چشم مغازه ی لباس فروشی که لباس های با کیفیت را روی هم ریخته و کسی به آن توجه نمی کند و مغازه ای که لباس های متوسط را به طور مرتب در مقایل مشتریان ارائه می کند، نگاه کنید.

 

چگونه فضای سفید بیشتری در سایت خود ایجاد کنید:

 

 

 

 

 

  • سایت را به بخش های متفاوت تقسیم کنید. اگر از ابزار های طراحی سایت استفاده می کنید از عنصر فاصله گذاری، فضا را در بالا و پایین متن خود ایحاد کنید و همینطور بین بخش های مختلف سایت و از عنصر ایجاد ردیف برای مطالبی که کنار هم قرار دارند.
  • متن خود را بشکنید و به بخش های کوچکتر تبدیل کنید: در بخش متن خود از پاراگراف های کوتاه استفاده کنید.
  • در پاراگراف ها نیز از فضای سفید غافل نشوید: می توانید از تصاویر برای ایجاد فضای سفید در میان پاراگراف ها استفاده کنید.

در نهایت کافی است بدانید طراحی سایت کار سختی نیست و اگر از اصول و همینطور نکته هایی که ما در سایت بیسان وب به شما آموزش می دهیم استفاده کنید می توانید به ساده و بهترین حالت ممکن سایت طراحی کنید. و خاطر داشته باشید که سادگی در طراحی وبسایت همواره از مهم ترین نکات است.

طراحی سایت

 

امیدواریم از این مطلب لذت برده باشید و برای شما مفید بوده باشد.

منبع : https://bisunweb.com/mag/3-web-design-principles-every-beginner-should-know/





:: بازدید از این مطلب : 105
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 3 شهريور 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: